(Tõstsin oma IZ-i teema avalehe projektide alajaotusest siia, nii on parem hallata, vaadata ja täiendada)
Siinkohal alustan oma mootorratta, 1967. aastal tehasest tulnud IŽ Jupiter 2 taastamistööde kirjeldamisega. Kuna see mootorratas on olnud minu peres algusest peale, siis on sellel minu jaoks oluliselt suurem väärtus kui nii mõnelgi teisel mootorrattal.
Võib öelda, et sellise aastakäiguga Jupiter ei ole veel eriline rariteet. Siin-seal on selliseid veel praegugi maapiirkondades poisikeste käes "kasutuses". Kuid vähemalt mina ei ole oma silmaga näinud ühtegi Jupiteri, mille kohta võiks öelda, et ta on väga heas korras, samal ajal kui perfektselt taastatud IŽ 49 ei ole enam mingi haruldus.
Oma "esimeses elus" oli see mootorratas kasutuses 11 aastat, ning seda ilma suurema remondita. See mõõtis sageli maad Tallinna ja Tartu vahel. Mõni aasta peale ostmist paigaldati sellele külgkorv, sest transportida oli vaja nii kaupa kui ka äsjalisandunud pereliiget. Sõiduvahend jäi kasutusest kõrvale seoses auto soetamisega. Vahepeal oli sellega vaid mõned korrad lõbusõitu tehtud. Õnneks on eelmine sõitja, minu onu, väga korralikult masinat hooldanud ja hoidnud, nii et praktiliselt kõik rattaga seonduv on tänaseni alles ning heas korras.
Foto 1,2. Sellises seisukorras oli tsikkel miu kätte jõudes.
Mina hakkasin selle rattaga aktiivsemalt tegelema aastat 5 tagasi. Loomulikult alguses seisnes harrastamine sõiduõppimises ning sõiduvajaduse rahuldamises. Mõne aja möödudes tegin endale A-kat juhiload ning võisin selle aparaadiga juba ka teedel liigelda. Vahepeal sai tehtud ka veidi remonti. Kord võtsin lahti käigukasti, et fikseerida oma pesast ära liikunud vedru. Võiks mainida, et enne mind ei olnud keegi mootorit lahti võtnud, karteripoolte vahel oli alles tehases pandud värvtihend. Tegin rattale ka värvikuuri, tooni jätsin endiseks - valgeks. Juba vene ajal oli ratast vähemalt kord üle värvitud.
Foto 3,4: Tsikkel pärast esimest värskenduskuuri. Ka külgkorv on oma koha leidnud.
Loomulikult ei olnud minu toonased oskused piisavad töö kvaliteetseks tegemiseks, mistõttu tagantjärgi ei olnud tulemus just kuigi ilus, kuid sel moel sõitsin rattaga 1.5 hooaega.
Foto 5-6: Sellises seisus oli ratas enne restaureerimise alustamist.
Restaureerimisega tegin algust sügisel 2006.