- AVALEHT - - FOORUM - - GALERII -



Postita vastus 
IŽ-ide külgkorvid
Autor Sõnum
indrek
Unregistered

 
Postitus: #1
IŽ-ide külgkorvid
Tuli tahtmine kirja panna veidi IŽ-ide külgkorvide kohta käivat ajalugu. Nimelt juhtub sageli, et teen enesele mingi teema selgeks erinevaid eksemplare uurides ning kirjandust lugedes, kuid mõne aja pärast ei mäleta sellest enam isegi. Et nii ei juhtuks, on foorumisse enese jaoks selgeks mõeldud teemade kirjapanek minu arvates hea lahendus. Isegi kui keegi teine selle teema vastu huvi ei peaks tundma, on eneselgi hea aja möödudes pilk peale heita.

Niisiis, IŽ-ide külgkorvidest. IŽ-idele paigaldatud külgkorve ei ole kunagi toodetud Izevski tehases, neid valmistasid kaks eraldi tehast ning paigaldati Izevskis valmistatud mootorratastele. Külgkorve müüdi ka kauplustes eraldi, neid sai lisada soolorattana tehasest väljunud tsiklitele. Samas olid valmistatud korvid mõeldud paigaldamiseks üksnes IŽ-tüüpi mootorratastele, teiste kinnitustega need ei ühildunud. Tehased, mis külgkorve tootsid olid Vjatsko-Poljanski tehas ning Kirgiisia Auto- ja Masinaehitustehas.

Esimesed pealesõjaaegsed IŽ-ile mõeldud külgkorvid valmistati 1956. aastal, kui Vjatkopoljanski (VP) tehases toodeti esimesed 500 eksemplari külgkorvist VP-56. Seda paigaldati algselt IZ-49tele (muid mootorrattaid Izevski tehasest sel ajal ei väljunud), hiljem ka IZ-56tele. Oma iseloomuliku ninaotsa kuju järgi omandas see korv hüüdnime "pudrukuul". Selle külgkorvi ratas on spetsiaalne ning seda ei saanud vahetada mootorratta enda omadega, puudus piduritrummel ning seetõttu kasutati pikki kodaraid ning väga peenikest rummu. Kodarate mõõdud on muuseas praktiliselt samad varase M-72 pikkade kodaratega. Korvi ratta vahetamise korral eemaldatakse sellistel korvidel kogu külgkorvivann.

1962. aastal seati VP tehases üles uued suuremõõdulised 800- ja 100tonnised stantsid, mis tegi võimalikuks oluliselt keerukamate detailide valmistamise. Sellega seoses hakati tootma uut külgkorvi mudelit - VP-62. Selle mudeli vann oli juba kaasaegsem, kuid porilaud meenutas veel eelmise mudeli oma. Taga kasutati endiselt helkurit.

1966. aastal moderniseeriti külgkorvi konstruktsiooni ning mudeli nimeks sai VP-65.

VP-65 ratas oli juba vahetatav tsikli all olevatega, piduritrumli katteks kasutati spetsiaalset alumiiniumist ketast. Erinev on ilukilp. Ratta kinnitusmutri kaitseks oli mutter kaetud munakujulise kaanega, mis kinnitus ilukilbi külge, ning seetõttu on ilukilpides vastavad kinnitusaugud.

Visuaalselt oli olemas eri eksemplaridel rida erisusi, mida on keeruline seostada konkreetse tehase ning aastakäiguga.

Esimeseks erinevuseks on külgkorvi vanni tagaosa, täpsemalt tagumistel nurkadel olev iluliistu kinnitus. Neid on minu kätte sattunud kolme erinevat: plekist stantsitud ning kroomitud, alumiiniumist valatud ning kolmas on samuti alumiiniumvalu, kuid sellele oli lisatud veel üpris suur kolmnurgakujuline "uim". vastavalt sellele, kas kasutati alumiiniumist või terasplekist nurki, erinevad veidi ka tagumised liistud.

[Pilt: korv_tagliist1.jpg]
Foto 1. Vasakul alumiiniumist valatud ning "uimega" varustatud kinnitus, keskel alumiiniumist, kuid ilma uimeta variant ning paremal terasplekist stantsitud ning kroomitud kinnitus.

Liiste on minu kätte sattunud kahe erineva profiiliga - uuematel külgkorvidel on liistud pealt oluliselt kumeramad, varasemad seevastu üpris madalad ja lapikud.

Osad eksemplarid omasid külgkorvi taguosas, pagasiruumi kohal kolme lisailuliistu. Suuremal osal need aga puudusid.

[Pilt: korv_tag3liistu.jpg]
Foto 2. Kolm (kroomitud) iluliistu külgkorvivanni tagaosalt.

Vastavalt sellele, kummas tehases korv valmistatud on, erines logo külgkorvivanni nina peal oleval kroomitud plekil ning raami küljes oleval astmelaual

[Pilt: korv_esitykk.jpg]
Foto 3. Korvivanni esiosa kroomliistul olev tehase embleem.

Pakiruumile ligipääsemiseks tuli eemaldada seljatugi, selleks kasutatud nuppe on kaht erinevat tüüpi.

[Pilt: korv_nupp1.jpg]
Foto 4. Seljatoe fikseerimise nupp, vajutatav.

[Pilt: korv_nupp2.jpg]
Foto 5. Seljatoe fikseerimise nupp, keeratav küljekarpide avamise võtmega.

Tagumisi tulesid paigaldati korvidele kahte erinevat - vanematele ümarat, kolmnurkse ning ümmarguse klaasiga varianti ning uuematele juba kandilist plastikust tuleklaasiga varianti. Kui külgkorv oli lisatud tehases, siis oli korvil sama tüüpi tuli mis tsiklil, kuid eraldi ostes võis oluliselt uuemal mudelil olla veel vana tüüpi tuli. Kuigi oli olemas piduritule jaoks pirnipesa (tuli oli identne tsikli küljes olevaga), kasutati sellest vaid gabariidutule osa.

Seoses sellega, millist tagatule versiooni kasutati, erines veidi ka külgkorvi porilaua peal oleva liistu pikkus.

Esimest tuld on samuti kahte erinevat - kandiline ning ümar. Ümarat ei ole ma ise veel lähedalt näinud. Kandilise tule sees kasutati väga väikese võimsusega pirni (taskulambipirni suuruses), tule heledus oli seega üpris madal.

Esiklaasi hingi on kaht erinevat. Vanemat tüüpi korvidel kasutati alumiiniumist hingi, mis kinnitati väljapoole korvi, uuematel seevastu seespool olevaid, terasest valmistatud hingi.

[Pilt: korv_hinged.jpg]
Foto 6. Korvi klaasi hinged, alumiiniumvalu

Rauast hingede puhul oli erinev ka klaasi kinnitus - kui vanematel korvidel linnitus klaas kroomitud liistu abil, mida hoidsid kinni vastavad poldid, siis uuemal tüübil kasutati värvitud plekist vitsa, mille ühes otsas oli pinguti.

[Pilt: korv_eskin1.jpg]
Foto 7. Esiklaasi kinnitus, plekist, pingutiga.

Külgkorvi konstruktsioonis kasutati puitu - puidust on nii käetoed kui ka seljatoe sisemuse detailid.

Kuigi alates 1973. aastast välja tulnud uue IZ-i mudeliga hakati neile paigaldama juba uusi, "kandilisi" külgkorve, jätkus vanemate, "ümmarguste" külgkorvide tootmine veel edasi, ilmselt siis varuosana müüdavatena. Olen näinud 1980. aastal Kirgiisias valmistatud külgkorvi, mis kandis juba nime KAMZ 9.201 ning selle põhiliseks erinevuseks oli amordi olemasolu, oli loobutud torsioonvedrustuse kasutamisest.

Uuemate, "kandiliste" korvide, milliseid paigaldati alates Jupiter/Planeta kolmanda põlvkonna mudelitele, uurimine las jääb tulevastele põlvedele.


Juttu täiendan nii teksti kui fotodega, kui vastavat materjali tekib.

EDIT: parandused (29.05.08).
24-04-2008 02:51 AM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
miilits Ära
Foorumi kasutaja

Postitusi: 69
Liitunud: Apr 2008
Postitus: #2
RE: IŽ-ide külgkorvid
Ütleks ka paar sõna IŽ-i korvide e. külghaagiste (bokovoi pritsep)kohta.
IŽ esimesi mudeleid oli juba korvidega näit: IŽ-1, millise väljalaske aeg oli 20-ndate lõpp, seega saab öelda, et IŽ-49 korv oli pärast sõda toodetud varjantidel esimeseks.
Teiseks tahaks öelda, et ka IŽ-49 korvidel tundus olema juba taga- ja esituli. Minu omanduses oleval korvil on vähemalt nii ja juhtmekinnituste alusel kipun väitma, et need pole sinna kellegi "külasepa" poolt pandud. Tagatuli on sarnane IŽ-49 enda tagatulega, kuid sellel puudub alumine valgust läbi laskev ava, milline on kaetud mingi plastikuga ja mõeldud numbrimärgi valgustamiseks.
Minu omanduses oleval varjandil ei ole kinnitusi tuuleklaasi jaoks.
Tahaks veel mainida, et esimesed IŽ-56 külghaagised olid väga sarnased IŽ-49 omadega, vahe oli vaid istmetaguse osa korvikujul, IŽ-49 oli see kumer ja IŽ-56 sirge. Loodan, et suutsin arusaadavaks jääda.
27-04-2008 09:51 PM
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #3
RE: IŽ-ide külgkorvid
miilits Kirjutas:Ütleks ka paar sõna IŽ-i korvide e. külghaagiste (bokovoi pritsep)kohta.
IŽ esimesi mudeleid oli juba korvidega näit: IŽ-1, millise väljalaske aeg oli 20-ndate lõpp, seega saab öelda, et IŽ-49 korv oli pärast sõda toodetud varjantidel esimeseks.
Täitsa õige. IŽ-1 oli küll katseeksemplar, kuid korv oli tal tõepoolest.
miilits Kirjutas:Teiseks tahaks öelda, et ka IŽ-49 korvidel tundus olema juba taga- ja esituli. Minu omanduses oleval korvil on vähemalt nii ja juhtmekinnituste alusel kipun väitma, et need pole sinna kellegi "külasepa" poolt pandud. Tagatuli on sarnane IŽ-49 enda tagatulega, kuid sellel puudub alumine valgust läbi laskev ava, milline on kaetud mingi plastikuga ja mõeldud numbrimärgi valgustamiseks.
Väga huvitav, mul ei olegi väga adekvaatset fotomaterjali VP-56 kohta. VP-62-l igas tahes puudus tuli. Väga võimalik, et varasemal korvil kasutati M72 korvitulega identset tagatuld, kus numbritule klaas puudus.
miilits Kirjutas:Minu omanduses oleval varjandil ei ole kinnitusi tuuleklaasi jaoks.
Tahaks veel mainida, et esimesed IŽ-56 külghaagised olid väga sarnased IŽ-49 omadega, vahe oli vaid istmetaguse osa korvikujul, IŽ-49 oli see kumer ja IŽ-56 sirge.
See asjaolu oli mulle teadmata. Ilmselt siis tuuleklaas oli samuti ainult 56 omal?
miilits Kirjutas:Loodan, et suutsin arusaadavaks jääda.
Jah loomulikult!
27-04-2008 10:03 PM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
omamasin Ära
Foorumi kasutaja

Postitusi: 9
Liitunud: Apr 2008
Postitus: #4
RE: IŽ-ide külgkorvid
Tere

Mis võiks olla selle korvi täpsem mudelinimi, kas VP-65?
http://www.album.ee/album/30045746/50106368

Ümmargusest esitulest tahaks ise ka pilti näha, arvan siiski, et minu masinal olev on omalooming.

Lisan veel ühe pildi ninas asuvast märgist, mis erineb veidi eeltoodutest:
http://www.album.ee/node/14856523/50103709
29-04-2008 10:57 AM
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #5
RE: IŽ-ide külgkorvid
omamasin Kirjutas:Tere

Mis võiks olla selle korvi täpsem mudelinimi, kas VP-65?
http://www.album.ee/album/30045746/50106368
See on jah VP-65
omamasin Kirjutas:Ümmargusest esitulest tahaks ise ka pilti näha, arvan siiski, et minu masinal olev on omalooming.
Ei pruugi olla, tee suuremad pildid või otsi aastaarvu tagaküljelt. Ka "kandiline" tuli kinnitub üpris robustselt.
omamasin Kirjutas:Lisan veel ühe pildi ninas asuvast märgist, mis erineb veidi eeltoodutest:
http://www.album.ee/node/14856523/50103709
Sellisest erisusest olen teadlik ning seostan seda VP-65 hiliste väljalasetega, täpselt selline märk oli näiteks eelpoolmainitud 1980. aasta mudelil. Mis aasta korv Sul on?
29-04-2008 11:45 AM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
omamasin Ära
Foorumi kasutaja

Postitusi: 9
Liitunud: Apr 2008
Postitus: #6
RE: IŽ-ide külgkorvid
indrek Kirjutas:Ei pruugi olla, tee suuremad pildid või otsi aastaarvu tagaküljelt. Ka "kandiline" tuli kinnitub üpris robustselt.

Tegin mõned makrod alates sellest pildist http://www.album.ee/node/15050351/50106368

Aastaarvu ei paistnud kuskil.

indrek Kirjutas:Sellisest erisusest olen teadlik ning seostan seda VP-65 hiliste väljalasetega, täpselt selline märk oli näiteks eelpoolmainitud 1980. aasta mudelil. Mis aasta korv Sul on?

Ma ei tea, mis aasta korv mul on, kuidas seda kindlaks määratakse? Raamilt leidsin vaid sellise numbri: http://www.album.ee/node/15050349/50106368
30-04-2008 08:34 AM
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #7
RE: IŽ-ide külgkorvid
omamasin Kirjutas:Ma ei tea, mis aasta korv mul on, kuidas seda kindlaks määratakse? Raamilt leidsin vaid sellise numbri: http://www.album.ee/node/15050349/50106368
See on raami number. Väga hea, selle asukohta tahtsin ise ka teada saada.
Aastaarv on kindlasti tagumise tule aluse küljes, muidugi kui tuld vahetatud ei ole.

Mul on kahtlus, et Sinu korv on varuosana ostetud. Väidetavalt Planetadele tehasest korve ei paigaldatud. Seda saad kontrollida pirka pealt - kui on Planeta 2K, siis eksisin. Lisaks on veel tsiklil erinev tagatuli (vanem tüüp), täpselt nagu minu eksemplaril (mis kindlasti on varuosana ostetud korv).
30-04-2008 09:44 AM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
retro Ära
Foorumi kasutaja

Postitusi: 6
Liitunud: May 2008
Postitus: #8
RE: IŽ-ide külgkorvid
milline klaas võiks käia sellisele korvitulele?
http://moto.rulli.ee/IZ/korvituli.jpg
on äkki mõni illustreeriv pilt?
27-05-2008 03:05 PM
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #9
RE: IŽ-ide külgkorvid
retro Kirjutas:milline klaas võiks käia sellisele korvitulele?
http://moto.rulli.ee/IZ/korvituli.jpg
on äkki mõni illustreeriv pilt?
On olemas selline, lisan pildid niipea kui võimalik. Selline väga eriline mattklaas käib sinna, kinnitatakse alumiiniumiga.
28-05-2008 01:59 PM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #10
RE: IŽ-ide külgkorvid
Tegin soovitud fotod:

[Pilt: jukorvituli01.jpg]

[Pilt: jukorvituli02.jpg]

[Pilt: jukorvituli04.jpg]
29-05-2008 02:11 PM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
retro Ära
Foorumi kasutaja

Postitusi: 6
Liitunud: May 2008
Postitus: #11
RE: IŽ-ide külgkorvid
et see siis kinnitub väljapoolt ja klaasi kinnituse hambad väänatakse tulekorpuse sisse? saan ma õigesti aru?
http://moto.rulli.ee/IZ/korvituli2.jpg

ja muidugi tänud pildimaterjali eest!
nüüd on vähemalt selge, millist juppi otsida lahtiste silmadega.
(selle postituse viimane muutmine: 29-05-2008 03:54 PM retro.)
29-05-2008 03:52 PM
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #12
RE: IŽ-ide külgkorvid
retro Kirjutas:et see siis kinnitub väljapoolt ja klaasi kinnituse hambad väänatakse tulekorpuse sisse? saan ma õigesti aru?
Täpselt.
30-05-2008 09:52 AM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
retro Ära
Foorumi kasutaja

Postitusi: 6
Liitunud: May 2008
Postitus: #13
RE: IŽ-ide külgkorvid
http://moto.rulli.ee/IZ/korvisisu.jpg

kas istmest mõlemal pool olevad "polstrid" võisid olla ka millegiga kaetud?
hetkel tundub seal olevat mingi soome papi laadne materjal, mis on lihtsalt üle värvitud.

kas korvi põhjas võis käia ka miskine matt vms?
03-06-2008 10:00 AM
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #14
RE: IŽ-ide külgkorvid
retro Kirjutas:kas istmest mõlemal pool olevad "polstrid" võisid olla ka millegiga kaetud?
hetkel tundub seal olevat mingi soome papi laadne materjal, mis on lihtsalt üle värvitud.
Lihtsalt paljas papp. Kinnituse plekiribad olid korviga sama värvi.
retro Kirjutas:kas korvi põhjas võis käia ka miskine matt vms?
Kindel ei ole, kuid mul on üks matt, mis mõõtmete ja muu oleku poolest justkui õige oleks...
03-06-2008 01:46 PM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
retro Ära
Foorumi kasutaja

Postitusi: 6
Liitunud: May 2008
Postitus: #15
RE: IŽ-ide külgkorvid
tänan asjalike vastuste eest!

ega küsimused sellega muidugi ei lõpe :)

kuhu/kuidas kinnitub eespoolt korviaugu kattenahk?
tagumise poolega on lihtne.

nahk peaks vist ikka sangast ülespoole kinnituma?
klaasi allservas on mingi auguga kõrv
http://moto.rulli.ee/IZ/korvikate.jpg
samas naha küljes ühtegi kinnituskohta ees servas ei ole.

p.s. vabandan väga halva pildikvaliteedi pärast
10-06-2008 11:28 AM
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Postita vastus 


Vali alamfoorum: