- AVALEHT - - FOORUM - - GALERII -



Postita vastus 
Mootorjalgratas Riga, 1960
Autor Sõnum
indrek
Unregistered

 
Postitus: #1
Mootorjalgratas Riga, 1960
Teen projektide rubriigi otsast lahti ning loodan, et teisedki kasutajad veidi rauda "tuulutavad."

[Pilt: normal_01.jpg]

Kes Tsiklitalli galeriid on sirvinud, siis selle ratta fotod on seal olnud juba mõnda aega üleval (Link). Siin kirjutan sellest natukese põhjalikumalt.

Mil teel see minu kätte sattus - ostnud ma seda ei ole. Õigupoolest on see ratas minu sugulaste käsutuses olnud juba 60. aastast alates, ehk siis algusest peale. Muljed selle rattaga sõitmisest on olnud mitmesed - ega ta töökindlusega ei hiilanud, kuid lühemate sõitude jaoks oli masinat siiski piisavalt.
Sügaval Vene ajal teenis selle ratta mootor mõnda aega hoopis teist ülesannet - see oli paigaldatud isevalmistatud aiatraktorile. Aiatraktor ei ole päris õige sõna - sellel "traktoril" oli üks ratas ning evis ühehõlmalist atra. Kartulivagude kinniajamise tarvis väga vajalik aparaat. Igastahes ei saanud võrrimootor sellise aeglase masina peal piisavalt jahutust ning seetõttu jäi selle kasutamine lühiajaliseks.
Õnneks säilus see võrr peaaegu originaalses komplektsuses. Mõned vidinad olen siiski kaasa toonud erinevatelt laatadelt - kell, peegel, esipidur (leidsin täiesti kasutamata isendi), helkur.
14-03-2008 03:13 PM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #2
RE: Mootorjalgratas Riga, 1960
Millega siis õigupooest tegu on? Raam on suures osas identne jalgrattaga Riga-16 ning jõuallikaks on mootor "D4", mis levis eelkõige jalgratastele paigladamiseks mõeldud komplektina - täpselt sellisena.
Selle ratta juures viitavad mõnedki detailid asjaolule, et mootor on paigaldatud juba tehases. Toon mõned võrdlused Riia tehnikamuuseumis oleva D4 mootorjalgrattaga.

Esiteks - tagumise porilaud. Standardsele jalgrattale standardse abimootori lisamisel hakkab mootoriülekande kett käima vastu porilauda, nii nagu on näha Läti isendil:
[Pilt: L8ti-kett.jpg]
Minu isendil on porilaual ilusad sissepressitud kohad.
[Pilt: kett.jpg]

Teiseks - standardsel jalgrattal hakkavad vändad käima vastu mootorikarterit. Selle vältimiseks painutati väntasid näiteks selliselt, nagu on näha jällegi Läti isendil:
[Pilt: l8ti-v8nt.jpg]
Minu isendil on oluliselt täpsemalt painutatud vändad:
[Pilt: v8nt.jpg]

Erinevusi on veelgi - mootoriülekande hammasratta kinnitamiseks tuleb standardsel jalgrattal viilida tagarummu sisse poolkaare kujulised süvendid. Minu isendil on need tehtud väga korrektselt ning väga tõenäliselt tehases.
Esihargis on samuti erinevus - ei ole näinud seni Riga16-t, millel oleks (Gauja-tüüpi) esivedrustus.

Sellistel jalgrataste baasil tehtud mootorjalgratastel esines mitmeid nõrku kohti. Seega puuduvad mul andmed, kui kaua ja kui palju selliseid mootorjalgrattaid toodeti, kuid igal juhul ei ületa see ajavahemik kahte aastat, sest juba 1961. aastal tuli välja juba mootorjalgratas Gauja.
14-03-2008 03:32 PM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #3
RE: Mootorjalgratas Riga, 1960
Peaksin veel mainima, et Riia muuseumis olev mootorjalgratas on 1957 (või varajase 1958.a.) komplektsuses.

Mis mul veel täiskomplektsusest puudu on?

Üks olulisim asi on kilomeetrilugeja, mis kinnitus esikahvli külge. Seda käitav, kodara külge kinnituv "julla" on säilinud, kuid lugejat ennast kahjuks mitte.
Järgmiseks - leidnud ei ole veel ventiilikorke, neid ketiga. Täpselt selliseid, nagu on jällegi Riia isendil:
[Pilt: vent.jpg]
Tööriistakott. Minu andmetel kasutati neil samaaegselt kaht tööriistakotti, üks raami, teine pakiraami küljes.
Ülejäänud puuduvad osad jäävad juba kruvi-poldi tasemele.
14-03-2008 03:46 PM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #4
RE: Mootorjalgratas Riga, 1960
Tegelikult on siiski üks tähtis asi veel puudu - nimelt mootoris generaatori poolne rõhktihend on täielikult hävinud. Erineb see järgnevate mudelite (D5 jne) omadest täielikult ning ei ole otseselt asendatav. Siinkohal küsingi infot, mil moel (tegelikult: kas) on keegi leidnud mõne hea lahenduse selle asendamiseks?
14-03-2008 03:50 PM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #5
RE: Mootorjalgratas Riga, 1960
Äsjane Kurtna laat oli Riga detailide saadavuse poolest üpris soodne, sai sellelegi eksemplarile üht-teist soetatud.

Esiteks leidsin ühe väliselt mittemidagiütleva kasti põhjakihist kauaotsitud kilomeetrilugeja, mille eest müüja kohe "erilise kirve" hinnaks lajatas - tervelt 15 Eesti raha küsis nimelt. Otsustamiseks kulus täpselt 1 sekund.
Tegelikult ei ole ma päris kindel, kas täpselt selline ka Rigadega kaasa tuli või on tegu universaalse varuosaga. Siin ta on:

[Pilt: klugeja01.jpg]

[Pilt: klugeja02.jpg]

[Pilt: klugeja03.jpg]

[Pilt: klugeja04.jpg]

Lisaks sai kaasa toodud veel ka õige, kolmnurkne tööriistakott. Täpsemalt, ma jällegi ainult arvan, et see on õige, sest silmasin neid kahte erinevat tüüpi - ühel teisel isendil nägin kinnitusklõpsusid ümarama moega. Esimesena jäin pidama sellise juures:

[Pilt: kott1.jpg]

[Pilt: kott2.jpg]

Vahetult enne äratulekut silmasin ka üht üpris ilusat ja tervet Riga sadulat, mis samuti siia eksemplari peale tee leiab. Hetkel fotode peal olev on tegelikult "laenatud" Riga 10 pealt, pisidetailid reedavad.

Veel täiendasin oma tagavara mitme esipidurisüsteemi võrra. Detaile, mida ma algul kaua taga ajasin, sattus nüüd kohe kaks tükki tühise hinna eest taskusse. Enese vabanduseks ei ole mul midagi öelda.

Mida ei ole Rigade detailidest seni veel laatadel näinud, on - rattad, samas kui praktiliselt kõike muud on olnud aja jooksul liikvel. Just rataste puudumine takistab mul hetkel veel mõne Riga-tüüpi jalgratta komplekteerimist.
05-05-2008 09:04 PM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #6
RE: Mootorjalgratas Riga, 1960
Vahepeal on ratta juures üpris palju muutunud. Võtsin eesmärgiks osaleda selle rattaga Münhauseni rallil Lätis, Saulkrastis. Selleks puhuks sai ratas oluliselt komplektsemaks tehtud ning - mis kõige tähtsam - ka töökorda seatud. Peab küll tunnistama, et mootori selle ürituse jaoks laenasin, sest enese oma ei suutnud piisavalt jonksu veel saada.

Münhauseni ralli toimus 27.-29. juunil ning lausa eneselegi üllatuslikult pidas ratas rallile (mille üldpikkus oli veidi alla 40 km) vastu.

[Pilt: n1.jpg]
Siin fotol olen ma poole trassi peal.

Ralli eesmärgiks oli sõita teatud distants keskmise kiirusega 30 km/h, kuid minu Rigale oli nõnda suur kiirus parajaks katsumuseks, seda enam, et sõidu ajal tuli korduvalt segukruvi timmida ning väikese maa läbisin ka üksnes pedaalide abil. Kõigele vaatamata jõudsin omal jõul finišisse:

[Pilt: n2.jpg]
Finiš. Paremas käes on kruvikeeraja.

Õhtul sain ühtlasi väga meeldiva üllatuse osaliseks - sain Saulkrasti jalgrattamuuseumi poolt diplomi kõige autentsema rallil osalenud sõiduki eest.

[Pilt: n3.jpg]
30-06-2008 12:39 PM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Kevin68 Ära
Foorumi kasutaja

Postitusi: 8
Liitunud: Apr 2009
Postitus: #7
RE: Mootorjalgratas Riga, 1960
Silm puhkab kohe nii hästi säilinud isendi puhul!

Kas selline peegel käis sellisel abimootoriga jalgrattal juba tehasest kaasas või oli tegu nn. "lisavarustusega" ?

Kevn.
18-07-2009 12:15 AM
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #8
RE: Mootorjalgratas Riga, 1960
(18-07-2009 12:15 AM)Kevin68 Kirjutas:  Silm puhkab kohe nii hästi säilinud isendi puhul!

Kas selline peegel käis sellisel abimootoriga jalgrattal juba tehasest kaasas või oli tegu nn. "lisavarustusega" ?

Kevn.
Sõitmine sellise rattaga on elamus - eelkõige omapärase mootori hääle (väga vaikne; põhiline müra tuleb mootori ülekandest, mitte summutist!) ning üsna pehme esivedrustuse tõttu.

Peeglist Riga jalgratastel oli selline peegel lisavarustuse hulgas juba vähemalt 50ndate alguses olemas (ning oli kuni lõpuni), paigaldati lisana (teiste lisadena võisid rattal olla mainitud km-lugeja, kroomitud porilauad ja pöiad värvitute asemel, ketikaitse meesteratastel, esipidur meesteratastel jne.

Selle konkreetse ratta kohta ütlen ausalt, et ei tea. Tänase päevani ei ole ma näinud (isegi pildi peal) teist täpselt samasugust võrri (eritunnused ülal toodud) ega mingitki kirjandust selle kohta! Konkreetne peegel on ratta komplekteerimise käigus ostetud vanavara laadalt, neid olen hiljemgi müügil näinud.
18-07-2009 12:43 AM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #9
RE: Mootorjalgratas Riga, 1960
Ligikaudu 3 aastat selle võrriga tegelemise algusest õnnestus lõpuks teada saada - selle mudel!

Mudeliks on nüüdseks kinnitatud andmetel mootorjalgratas Riga 18. Mudeli ajaloost sain teada Janis Sereginsi abil, kes tsiteeris Lätis 1980. aastal kirjastuses "Avots" välja antud teost pealkirjaga "Mees leiutab ratast", mis sisaldab Riia jalgrattatehase veteranide mälestusi.

Lisaks on mainitud "мотовелосипедов "Рига-18"" artiklikogumikus "Мотовелостроение за 50 лет советской власти" 1968. aastast. Tegemist on kogumikuga, kus suuremate tehaste ajalugu on ülevaatlikult kajastatud - kaasa arvatud Riia tehas. Arvatavasti on Riia tehase ajaloo kirja pannud tehase enda töötajad.

Olgu ka siinkohal refereeritud mudeli ajalugu.

D4 mootori müügiletuleku järel (teatavasti ei valmistatud ühtegi D-seeria mootorit Riias; valdav enamus toodeti Leningradis, lisaks esimesed partiid Harkovis ja Kovrovis mudel Д4К) 1957. aastal alustati eksperimentaaltšehhis mootorite paigaldamist jalgratastele. Need võrrid saavutasid aga kiiresti suure populaarsuse ja müügiedu, mistõttu 1961. aastal hakati tootma juba täiustatud mootorjalgratast "Gauja".

Tasub mainida, et kuigi mudelit kutsuti Riga 18, ei ole seda üheski kohas võrri juures kirjas. Oletatavalt anti võrriga tehasest kaasa kaks kasutusjuhendit - üks jalgratta Riga 16 oma (mille baasil võrr ju ehitatud on) ning mootori D4 oma.

Teistes foorumites asuvad sama mudelit kajastavad teemad:
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=29226
http://retromoto.lv/forum/viewtopic.php?...c&start=90
http://vanaisavokk.4rumer.com/jalgrattad...0-t208.htm
06-08-2009 11:06 AM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Mk1004 Ära
Foorumi kasutaja

Postitusi: 8
Liitunud: Nov 2008
Postitus: #10
RE: Mootorjalgratas Riga, 1960
(05-05-2008 09:04 PM)indrek Kirjutas:  Esiteks leidsin ühe väliselt mittemidagiütleva kasti põhjakihist kauaotsitud kilomeetrilugeja, mille eest müüja kohe "erilise kirve" hinnaks lajatas - tervelt 15 Eesti raha küsis nimelt. Otsustamiseks kulus täpselt 1 sekund.
Tegelikult ei ole ma päris kindel, kas täpselt selline ka Rigadega kaasa tuli või on tegu universaalse varuosaga. Siin ta on:

Tere,
Siin oli kunagi mainitud jalgrataste kilomeetrilugejat. Kunagi soetasin sellise ka mina, kuigi mul pole seda kuhugi panna. Arvestades külgemonteerimis õpetust, oli tegu pigem mingisuse universaal-varuosaga.

[Pilt: p1031285.jpg]
03-01-2010 08:38 PM
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #11
RE: Mootorjalgratas Riga, 1960
Tere,

Loomulikult müüdi neid ka eraldi paigaldamiseks (erineva ratta suuruse jaoks olid erinevate ülekandearvudega variandid), kuid Riga jalgratastele paigaldati neid ka tehases. Enamasti on nii, et eraldi müüdavatele kaupadele on hind peale löödud, teistele mitte.
Vahepeal olen nii palju teada veel saanud, et neid lugejaid esineb peamiselt kaht eri varianti. Nii Sinu kui minu piltidel on vanem variant. Uuemal on kinnituskronstein teist moodi painutatud ning lugeja korpus on tsingitud (vanemal kroomitud).
(03-01-2010 08:38 PM)Mk1004 Kirjutas:  Tere,
Siin oli kunagi mainitud jalgrataste kilomeetrilugejat. Kunagi soetasin sellise ka mina, kuigi mul pole seda kuhugi panna. Arvestades külgemonteerimis õpetust, oli tegu pigem mingisuse universaal-varuosaga.
03-01-2010 09:10 PM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
indrek
Unregistered

 
Postitus: #12
RE: Mootorjalgratas Riga, 1960
Äsjalõppenud Motoexotikal valiti meie klubi ekspositsiooni hulka ka minu Riga. Messi käigus tegid armsad klubikaaslased üsna põneva fotoseeria kõnealusest Rigast. Mainida tuleks veel, et Tsiklitalli boks asetses täpselt Playboy boksi kõrval, nii et pildistamisideid jätkus poistel küllaga.

Olgu paar fotot ka siia teemasse lisatud:

[Pilt: riga18-1.jpg]

[Pilt: riga18-2.jpg]

[Pilt: riga18-3.jpg]

"Tehnikapeded" märkasid kindlasti, et olen vahepeal suutnud hankida ning paigaldada uue tööriistakoti, mille kinnituspööra alus on ümmargune, mitte nelinurkne :P

Tänan Marti ja teisi asjaosalisi fotode eest!
24-03-2010 10:55 AM
Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Postita vastus 


Vali alamfoorum: